28-02-09

WEET JE WIE ER JARIG IS... IK DENK DAT HET EMMA IS! (13/02/2009)


Emma is een echt valentijskindje... op 14 februari 2005 is ze geboren. Omdat dit dit jaar op een zaterdag valt, vieren we de verjaardag een dagje vroeger!100_0165 (Custom)
Muziek maken voor de jarige. Emma kijkt of iedereen goed meespeelt en geniet van het muziekgebeuren.
100_0167 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel kaarsjes moeten er op de taart komen. '4 nu ben ik al heel erg groot!'
100_0175 (Custom)
Emma bracht voor ons een hapje en een drankje mee. Hopelijk worden we daar niet te zat van...

17:59 Gepost door Juf Caroline in verjaardag | Permalink | Commentaren (0) | Tags: verjaardag |  Facebook |

BEELDENDE ACTIVTEIT: SCHUDDOOSJES (12/02/2009)

We hebben al een trommel gemaakt, maar sommige kleuters willen nog een extra instrument maken. De juf heeft heel wat kleine flesjes meegebracht, deze bekleven we in vrolijke kleurtjes. We stoppen er iets in en hebben ons zelfgemaakt schuddoosje.
100_0142 (Custom)


100_0139 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorzichtig de verschillende papiertjes op het flesje kleven!
100_0194 (Custom)
De eindresultaten... en straks muziek maken!

25-02-09

DENKACTIVITEIT: KLEUREN NAAR REEKS: XYLOFOON (11/02/2009)


Kennen jullie een muziekinstrument met allemaal kleine blokjes naast elkaar? De blokjes gaan van groot naar klein...
Inderdaad dat is een xylofoon of zoals de kleuters het beter kennen: 'het muziekje om binnen te gaan in sprookjesland'. Wij kleuren zo'n xylofoon, maar niet zomaar... we kiezen twee kleurtjes en wisselen de kleuren af.
100_0136 (Custom)
Emmeline: 'En nu moet ik een groene stift nemen!'
100_0137 (Custom)
En Lena zag dat Clemence het heel erg goed inkleurde.

DENKACTIVITEIT/VISUELE DISCRIMINATIE: WIE BESPEELT WELK INSTRUMENT? (10/02/2009)


De juf heeft verschillende prenten meegebracht: hierop bespeelt telkens een jongen/meisje een muziekinstrument.

Stap 1: Wie kan hetzelfde muziekinstrument bespelen? Daarna leggen we het muziekinstrument bij de juiste prent. 

 

 

Stap 2 : wie kan de losse tekeningen bij de juiste prent hangen?
Wesley: 'Dit jongentje heeft hetzelfde vast!'

100_0118 (Custom)

STAP 3 : We knippen de prenten los en kleven deze naast de juiste jongen/het meisje.
100_0128 (Custom)
Eerst knippen we de verschillende prenten uit. Hiervoor moeten we mooi op de lijn knippen: uiterste concentratie gevraagd...
100_0126 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Daarna leggen we de verschillende prenten bij de juiste figuur. Wanneer we alles goed hebben gelegd, kleven we alles op!

23-02-09

BEELDENDE ACTIVITEIT: TROMMEL (10/02/2009)

In ons muziekhoekje liggen al heel wat verschillende muziekinstrumenten. Van een lege ijzeren koffiedoos hebben wij een trommel gemaakt! Zo kunnen we de mama's en papa's 's morgens eens wakker trommelen (dit was een idee van de kleuters).
100_0101 (Custom)
Eerst kiezen we een kleurtje en beschilderen we de strook hiermee. We zijn net echte schilders want wij gebruiken net als hen ook verfrollers, maar in miniformaat!
100_0129 (Custom)
Als onze grondlaag droog is, stempelen we met een figuurspons een patroon op!
100_0160 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als alles droog is kleeft de juf de strook op de koffiedoos. De zijkanten krijgen nog een leuk froezelpapiertje en natuurlijk niet te vergeten de twee trommelstokken (om nog luider te kunnen trommelen!)

DENKACTIVITEIT: KLEURENASSOCIATIE: GEEF DE TROMMEL DEZELFDE KLEUR ALS DE STOKKEN (09/02/2009)

'Rombom bom, ik sla nu op mijn trom'. Er komt geen geluid uit de trommel... Jan de trommelaar kan alleen maar trommelen als hij dezelfde trommel heeft als de stokken. Kunnen jullie hem helpen? Kleur de trommels in dezelfde kleur als de stokken.
100_0104 (Custom)
Fran: 'Bij de rode trommelstokken hoort een rode trommel'
100_0108 (Custom)
Jules: 'Groen... welke trommel moet er in het groen?

THEMABRIEFJE: 'DAAR ZIT MUZIEK IN!'

Dag mama/papa van…….,

 

Jonge kinderen zijn heel erg geboeid door allerlei materialen die lawaai maken. Muziek spreekt jonge kinderen aan. Veel kinderen beluisteren niet enkel muziek, maar bewegen spontaan mee, ze ‘beleven’ muziek. Van 9 t.e.m. 13 februari 2009 spelen en werken we rond het thema: ‘ Daar zit muziek in!’

Deze activiteiten zullen o.a. aan bod komen:

-        waarnemen: muziekinstrumenten

-        waarnemen: verschillende soorten muziek

-        inrichten muziekhoek

-        beeldende activiteit: trommel

-        reactiespel: muziek- geen muziek

-        luisteractiviteit: welke schuddoosjes horen er samen

-        denkactiviteit associatie: instrumenten bespelen

-        denkactiviteit: van groot naar klein: xylofoon

-        aanbrengen van lied: mijn stoel is mijn trom

-        verjaardag vieren van Emma (13/02/2009)

-        verhaal: Jules wil muziek

-        aanbrengen van muzikaal verhaal

-        poppenspel: Wie klinkt er het mooist?

 

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn altijd welkom! (o.a. muziekinstrumenten, dingen die geluid maken…)

 

Vriendelijke groeten,

Juf Caroline

10:21 Gepost door Juf Caroline in thema's | Permalink | Commentaren (0) | Tags: themabriefje, thema s tweede trimester 2008-2009 |  Facebook |