16-11-09

WAARNEMING: DE KAT VAN ONZE JUF IN DE KLAS (12/10/2009)

De tweede week van onze dierenweek is gestart. Deze week hebben we vooral aandacht aan de 'grotere' huisdieren. Als eerste is de poes aan de beurt. Aangezien het onmogelijk was om een echte poes in onze klas te brengen (zijn heel erg gehecht aan hun eigen omgeving + kunnen al die kinderhandjes niet aan), heeft de juf voor een oplossing gezorgd:
100_0003 (Custom)
Een knuffelpoes, het is net echt.
Emmeline: 'Amai juf, zo'n zachte poes'
Wesley: 'En ze blijft zo mooi stilliggen'

13-11-09

OEFENEN FIJNE MOTORIEK: DE KONIJNEN KRUIPEN DOOR HUN PIJPEN NAAR HUN HOL (09/10/2009)

Elk konijntje heeft een eigen holletje. Kunnen we de konijntjes helpen veilig naar hun hol te 'rennen'. Pas op jullie mogen de lijnen niet raken.
Alle kleutertjes waren onmiddellijk enthousiast om de konijnen te helpen...
100_0083 (Custom)
Hier moeten we toch wel heel geconcentreerd werken. Als we te vlug tekenen botsen we al heel vlug tegen de rand.

DENKACTIVITEIT: KONIJNTJES VAN KLEIN NAAR GROOT (09/10/2009)

We hebben grote en kleine konijntjes. Vorig jaar en dit jaar hebben we al heel wat geoefend op de begrippen groot en klein. Nu proberen we het zonder de (verbale) hulp van de juf! En weet je... wij kunnen dit al heel erg goed!
100_0085 (Custom)
Eerst leggen we de konijntjes van klein naar groot.100_0082 (Custom)
Als we ons werkje aan de juf getoond hebben, mogen we alle konijntjes opkleven.
100_0086 (Custom)
Kijk maar eens hoe de konijntjes achter elkaar hollen van klein naar groot!

12-11-09

BEELDENDE ACTIVITEIT: SCHILDEREN NA WAARNEMING: HET KONIJN (08/10/2009)

We hebben reeds goed naar de konijntjes van Mischiel kunnen kijken. Zouden wij al konijntjes kunnen schilderen? De juf heeft ons eerst getoond hoe we dat kunnen doen (liggend- staand).

En dan zelf eens proberen:
100_0071 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

Fran wil een rechtstaand konijntje schilderen: opletten hoor dat de lange oren van het konijn er nog opkunnen!
100_0074 (Custom)
Wesley schildert een konijntje die ligt... Hij begint eerst met het lijfje!

MOTORISCHE ACTIVITEIT: EEN CAVIA IN DE KOOI (08/10/2009)

De cavia van Bo zit in een hok, zo kan hij niet ontsnappen.
De cavia op ons blad heeft nog geen hok/tralies, kunnen wij voor hem 1 maken?
100_0069 (Custom)
We knippen stroken en kleven die als tralies naast elkaar, zo kan ons diertje  niet ontsnappen.
100_0087 (Custom)

WAARNEMING: DE KONIJNEN VAN MICHIEL (08/10/2009)

Vandaag hadden we terug een dierenlogé, maar dit keer was het er niet één, maar twee. Twee superschattige grijze konijntjes!
100_0051 (Custom)
De konijntjes hebben twee ogen, waar staan die ogen?
100_0052 (Custom)
Welke beweging maken de konijntjes met hun mond?
Jules: 'Goed kijken hé juf, zoals een kusje geven!'

100_0053 (Custom)
Ook konijntjes eten korreltjes en deze zien er terug helemaal anders uit dan bij de waterschildpad of de cavia.

Misschien kunnen we de konijntjes eens in ons klasje laten rondlopen?
Michiel: 'Maar juf, dan gaan ze ontsnappen'
Lena: 'We kunnen dan een kooi bouwen , met blokken!'
En onmiddellijk gingen we aan de slag:
100_0058 (Custom)
Met de grote bouwblokken proberen we een 'kooi' te maken! Hoog genoeg zodat de konijntjes er niet over kunnen springen.
100_0062 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

En of ze tevreden waren met hun nieuwe kooi!

En natuurlijk hebben we de lieve konijntjes mogen aaien.
100_0094 (Custom)
100_0101 (Custom)

 

08-11-09

WAARNEMING: DE CAVIA VAN BO (07/10/2009)


VAndaag hadden we ons tweede dier op logement: de cavia van Bo. We hadden gedacht dat we dit diertje eventjes zouden kunnen vastnemen, maar helaas... hij was veel te wild (misschien was hij wel bang van al die kleutertjes).We lieten hem dus maar veilig in zijn kooi zitten!
100_0033 (Custom)
Pieter: 'Juf, het is precies een konijn!'
100_0032 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elk om beurt gingen we een kijkje nemen bij de cavia. Wie wou mocht er eventjes op aaien!
100_0035 (Custom)
Weten jullie wat cavia's eten? Korreltjes, maar geen korreltjes zoals de waterschilpad! Bo heeft gelukkig een doosje mee om het ons eens te tonen!