11-01-10

DENKACTIVITEIT: Wat moet er allemaal in de heksenketel (29/10/2009)

één van de opdrachten die de heks voor ons heeft, is dat we de juiste ingrediënten in de hekenspot moeten kunnen doen.
Eerst hebben we dat geoefend met concreet materiaal:
100_0345 (Custom)
Telkens nemen er twee heksen plaats in de heksenwinkel en deze voeren de opdracht uit die de juf hun geeft. Er moeten twee vliegen in de heksenpot.
100_0326 (Custom)
Dat is een heel karwei hoor om de juiste dingetjes in de heksenpot te doen!

Daarna op papier:
We doen net hetzelfde als in het heksenwinkeltje, maar nu doen we dit op papier:
100_0417 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D.m.v. lijm kleven we de verschillende ingrediënten in de heksenketel.
100_0419 (Custom)
Bo heeft al heel wat ingrediënten moeten kleven in de heksenpot, straks zit hij helemaal vol!

DENKACTIVITEIT: ZOEKPRENT: HEKSEN (28/10/2009)

De juf heeft een kleurplaat meegebracht van heksen die rond een heksenketel staan. Alleen is dit geen gewone kleurplaat, maar een zoekplaat. Bovenaan staan allerlei dingetjes getekend: deze moeten we zoeken binnen de tekening en ze hetzelfde kleurtje geven.
100_0304 (Custom)
Goed kijken hoor dat je geen bezm vergeet.
Als de kleutertjes denken alles gevonden te hebben, komen ze een voor een bij de juf. Samen tellen ze de verschillende 'dingetjes'

06-01-10

BEELDENDE ACTIVITEIT: HEKSENHOED (27/10/2009)

Vandaag beginnen we reeds aan de eerste opdracht: we maken onze eigen heksenhoed.
100_0306 (Custom)
Eerst prikken we de sterretjes uit die de juf op de grondvorm getekend heeft.
100_0294 (Custom)

 100_0311 (Custom)
Daarna schilderen we de rand en de hoed in een zwarte kleur!
100_0312 (Custom)
De achterkant van de rand kleven we vol met snippertjes zwart papier.
100_0425 (Custom)
De juf niet alles aan elkaar, de sterretjes krijgen een zijdepapiertje, nog een froezelpapiertje en wat crêpepapier.

03-01-10

INTRODUCTIE THEMA: 'WIJ WORDEN ECHTE HEKSEN!' (26/10/2009)

Deze morgen wouden we naar binnen gaan in ons klasje, maar dit kon niet. De deur was op slot en de juf had geen sleutel bij. Wat nu... dan spelen we allemaal toch gewoon in de turnzaal. Eerst schreef de juf de namen op (gelukkig lag het register in de gang), toen ze bijna klaar was viel er opeens een gekke brief uit. Er stonden bibberlettertjes... aan de kindjes van de tweede kleuterklas.
Wie zou die brief geschreven hebben? Het was van heks Petunia, deze had haar intrek genomen in het klasje omdat het in het bos te koud wordt. Alleen echte heksen mogen in haar heksenhuis komen, dus heeft ze voor alle zekerheid de deur op slot gedaan.
Kleuters: 'Moeten wij dan altijd hier in de gang blijven?'
Neen hoor, jullie mogen in de klas binnenkomen, maar jullie moeten jullie best doen om ook echte heksen te worden! Hiervoor moeten jullie enkele opdrachten uitvoeren.
Alle kleutertjes waren onmiddellijk akkoord. Maar hoe moesten ze in de klas binnengeraken? De heks had de sleutel in één van de jassen getoverd. Vlug gingen we allemaal op zoek... en ja hoor: in de jas van Bo zat de sleutel van de klas
Bo: 'Ja, mijn mama zal hem hierin gestopt hebben!'
100_0292 (Custom)
In de klas had de heks reeds allerlei dingetjes klaargelegd!
100_0293 (Custom)
Ook de kleutertjes hebben al enkele heksenspulletjes meegebracht!
100_0466 (Custom)
En op de weekkalder duiden we aan, wanneer we welk opdrachtje uitvoeren!
* maandag: inrichten van heksenhuisje
* dinsdag: maken van heksenhoed
* woendsag: de juiste ingrediënten in de pot + tandjes poetsen
* vrijdag: heksentaart + heksenfeest!

Het wordt alvast een superweekje!

02-01-10

THEMABRIEFJE: 'WE WORDEN ECHTE HEKSEN!'

Dag mama/papa van…….,

 

Wat vliegt de tijd… volgende week starten we onze laatste week in oktober, de laatste week voor de herfstvakantie: Traditioneel vieren we op 31 oktober Halloween. Ook wij in ons klasje besteden aandacht aan dit griezelfeest. Vorige week hebben we reeds gewerkt rond ‘pompoenen’, deze week (van 26 t.e.m. 30 oktober 2009)  werken we specifiek rond: ‘Kijk, ik ben een heks!’

 

Deze activiteiten zullen o.a. aan bod komen:

  • Aanbrengen van lied: heksen
  • Inrichten van heksenhoek/ heksenwinkel
  • Beeldende activiteit: heksenhoed
  • Praktische activiteit: tanden poetsen
  • Muzikale activiteit: ritmiek: toverstafjes
  • Sprookje: hans en Grietje
  • Verhaal: Platvoetje
  • Huishoudelijke activiteit: heksenvingers
  • Visuele discriminatie + telactiviteit: zoekplaat: heksen
  • Luisteropdracht: wat moet er allemaal in de heksenketel?
  • Denkactiviteit: inoefenen begrip: evenveel bezems als heksen.
  • Aanbrengen van heksendans (dit dansen we op ons heksenfeest: vrijdag 30 oktober 2009)

 

 

 

 

 

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn altijd welkom! (o.a: heksenhoeden, heksen om te versieren vb. heksenpopjes, heksenhangers, heksenkledij…).

 

 

 

Vriendelijke groeten,

Juf Caroline

 

Meebrengen op donderdag 29 oktober 2009: tandenborstel – tandpasta – bekertje (gelieve de  naam erop te zetten!)

PRAKTISCHE ACTIVITEIT: POMPOENMANNETJE (23/10/2009)

Dinsdag hebben we met de leerlingen van de tweede graad reeds de pompoenen uitgeholt, vandaag maken we er een echt pompoenmannetje van...
Hoe we dit deden? Heel eenvoudig hoor: met wat aarde en tuinkers geven we ons mannetje haar en met een stift tekenen we de ogen, neus en mond erop!
100_0276 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst vullen we onze uitgeholde pompoen met bloemaarde.
100_0278 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu nog wat tuinkers opstrooien en wat water geven. Als alles goed gaat krijgt ons mannetje binnen enkele dagen hier en daar een sprietje haar!