13-11-09

DENKACTIVITEIT: KONIJNTJES VAN KLEIN NAAR GROOT (09/10/2009)

We hebben grote en kleine konijntjes. Vorig jaar en dit jaar hebben we al heel wat geoefend op de begrippen groot en klein. Nu proberen we het zonder de (verbale) hulp van de juf! En weet je... wij kunnen dit al heel erg goed!
100_0085 (Custom)
Eerst leggen we de konijntjes van klein naar groot.100_0082 (Custom)
Als we ons werkje aan de juf getoond hebben, mogen we alle konijntjes opkleven.
100_0086 (Custom)
Kijk maar eens hoe de konijntjes achter elkaar hollen van klein naar groot!

12-11-09

BEELDENDE ACTIVITEIT: SCHILDEREN NA WAARNEMING: HET KONIJN (08/10/2009)

We hebben reeds goed naar de konijntjes van Mischiel kunnen kijken. Zouden wij al konijntjes kunnen schilderen? De juf heeft ons eerst getoond hoe we dat kunnen doen (liggend- staand).

En dan zelf eens proberen:
100_0071 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

Fran wil een rechtstaand konijntje schilderen: opletten hoor dat de lange oren van het konijn er nog opkunnen!
100_0074 (Custom)
Wesley schildert een konijntje die ligt... Hij begint eerst met het lijfje!

MOTORISCHE ACTIVITEIT: EEN CAVIA IN DE KOOI (08/10/2009)

De cavia van Bo zit in een hok, zo kan hij niet ontsnappen.
De cavia op ons blad heeft nog geen hok/tralies, kunnen wij voor hem 1 maken?
100_0069 (Custom)
We knippen stroken en kleven die als tralies naast elkaar, zo kan ons diertje  niet ontsnappen.
100_0087 (Custom)

WAARNEMING: DE KONIJNEN VAN MICHIEL (08/10/2009)

Vandaag hadden we terug een dierenlogé, maar dit keer was het er niet één, maar twee. Twee superschattige grijze konijntjes!
100_0051 (Custom)
De konijntjes hebben twee ogen, waar staan die ogen?
100_0052 (Custom)
Welke beweging maken de konijntjes met hun mond?
Jules: 'Goed kijken hé juf, zoals een kusje geven!'

100_0053 (Custom)
Ook konijntjes eten korreltjes en deze zien er terug helemaal anders uit dan bij de waterschildpad of de cavia.

Misschien kunnen we de konijntjes eens in ons klasje laten rondlopen?
Michiel: 'Maar juf, dan gaan ze ontsnappen'
Lena: 'We kunnen dan een kooi bouwen , met blokken!'
En onmiddellijk gingen we aan de slag:
100_0058 (Custom)
Met de grote bouwblokken proberen we een 'kooi' te maken! Hoog genoeg zodat de konijntjes er niet over kunnen springen.
100_0062 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

En of ze tevreden waren met hun nieuwe kooi!

En natuurlijk hebben we de lieve konijntjes mogen aaien.
100_0094 (Custom)
100_0101 (Custom)

 

08-11-09

WAARNEMING: DE CAVIA VAN BO (07/10/2009)


VAndaag hadden we ons tweede dier op logement: de cavia van Bo. We hadden gedacht dat we dit diertje eventjes zouden kunnen vastnemen, maar helaas... hij was veel te wild (misschien was hij wel bang van al die kleutertjes).We lieten hem dus maar veilig in zijn kooi zitten!
100_0033 (Custom)
Pieter: 'Juf, het is precies een konijn!'
100_0032 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elk om beurt gingen we een kijkje nemen bij de cavia. Wie wou mocht er eventjes op aaien!
100_0035 (Custom)
Weten jullie wat cavia's eten? Korreltjes, maar geen korreltjes zoals de waterschilpad! Bo heeft gelukkig een doosje mee om het ons eens te tonen!

VERZORGINGSACTIVITEIT: VERVERSEN VAN DE VISJES (07/10/2009)

In ons klasje wonen er sinds september nog twee dierenvriendjes: twee goudvisjes. Elke dag zorgt het kindje die verantwoordelijk is voor de visjes ervoor dat ze genoeg te eten krijgen. Vandaag zien we dat het water toch heel vuil is... Het was een heel karwei, gelukkig hadden we helpers genoeg!
100_0046 (Custom)
Eerst moesten we de visjes proberen te vangen met een netje. Voorzichtig hoor dat je ze niet platduwt!
100_0048 (Custom)
Daarna hebben we het vieze water uit de visbokaal geschept en de kiezelsteentjes mooi gewassen
100_0050 (Custom)
We leggen de mooi gewassen kiezelsteentjes terug in de visbokaal, vullen dit met proper water en laten er de visjes terug in zwemmen. Ziezo, nu hebben ze terug een mooi 'huisje!'

07-11-09

BEELDENDE ACTIVITEIT: SCHILDPAD VERSIEREN D.M.V. VERSCHILLENDE TECHNIEKEN (06/10/2009)

Juf: 'Weten jullie welke kleur een schildpad heeft?'
Kleuters: 'Groen hé juf!'

Inderdaad de juf heeft vandaag van de knutseltafel een groene tafel gemaakt! ER liggen allerlei groene materialen om mee te knutselen: groen rubber, groene kleurpotloden, groene verf, groene stempels, groene stiften, groene wasco's, groen froezelpapier...
We kregen van de juf een tekening van een schildpad en deze moesten we versieren met de verschillende materialen.
100_0041 (Custom)
Opgelet elk vakje moet versiert worden met een andere techniek. De één begint met kleurpotloden, de ander kiest voor stiften!
100_0042 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle vakjes zijn mooi versiert, nu moet de kop van de schilpad nog groen worden. Hiervoor gebruikt Michiel verf!
100_0088 (Custom)
Het eindresultaat! In onze klasje hangen nu heel wat landschildpadden (gekleefd op bruin papier) en waterschildpadden (gekleefd op blauw papier).