15-04-10

BEELDENDE ACTIVITEIT: CLOWNSHOED (01/02/2010)

Heel graag zouden we zelf een clowntjesklas zijn... maar we hebben niet voor iedereen gepaste clownskledij. Gelukkig kunnen we deze ook zelf maken...
Vandaag beginnen we alvast met onze kleurrijke clownshoed:
100_0600 (Custom)
We kiezen drie kleurtjes en wisselen deze telkens af!
100_0645 (Custom)
We knippen de strookjes in, opgelet dat we niet te ver knippen hoor anders hebben we allemaal reepjes i.p.v. een hoed!

13-04-10

WAARNEMING: HOE ZIET EEN CLOWN ERUIT + LOGISCHE VOLGORDE:DE CLOWN KLEEDT ZICH AAN! (01/02/2010)

De juf had nu toch wel heel erg veel spulletjes in de verkleedkoffer zitten. Het zijn allemaal spulletjes die een clown aanheeft... Wie wil er zich eens omtoveren als een echte clown?

Pieter was onmiddellijk enthousiast...
100_0587 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een clown heeft natuurlijk een rode neus!
100_0588 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gekke slobberbroek: rood met zwarte ruiten...
100_0589 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een kleurrijke T-shirt!
100_0590 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nog wat gek krullend haar, een leuk bollenhoedje en grote clownsschoenen. En ons clowntje is klaar om op te treden!

We hebben kunnen zien hoe een clown zich aankleedt, zouden wij nu ook de prenten in de juiste volgorde kunnen kleven?
100_0593 (Custom)
Eerst de prenten los knippen, dit doen we door op de lijn te knippen. En in de juiste volgorde leggen. Dit ging al heel goed hoor!

 

09-04-10

THEMABRIEFJE: 'WE HANGEN DE CLOWN UIT!'

Dag mama/ papa van…….,

 

We gaan stilaan op weg naar Carnaval. Vorig jaar hebben we dit thema in het algemeen uitgewerkt. Dit jaar kiezen we voor een heel specifieke carnavalsfiguur nl. de clown.

Van 1 t.e.m. 5februari 2010 spelen en werken we in ons klasje rond: ‘We hangen de clown uit!’

 

 

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:

  • Waarneming: de clown
  • Aanbrengen van muziekhoek
  • Denkactiviteit: logische volgorde: de clown kleedt zich aan
  • Denkactiviteit: associatie: de juiste schoenen
  • Denkactiviteit: kleurendictee: de clown
  • Denkactiviteit: telkens één jongleerbal meer
  • Beeldende activiteit: clownhoed
  • Beeldende activiteit: clown T-shirt
  • Beeldende activiteit: jongleerballen
  • Beeldende activiteit: clown  van conservenblik
  • Huishoudelijke activiteit: popcorn
  • Huishoudelijke activiteit: poffertjes (naar aanleiding van lichtmis)
  • Verhaal: Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde
  • Bewegingsmoment: speelse opdracht met jongleerballen

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom (o.a. verkleedkledij, schmink, speelgoed i.v.m. circus…)

 

Vriendelijke groeten,

Juf Caroline

 

 

 

 

Meebrengen: maandag 1 februari 2010: witte T-shirt (we gaan deze bestempelen om ons clownspak te maken: liefst een grote T-shirt )

Opmerking: op vrijdag 5 februari 2010: Oudercontact: regeling uren zie volgende pagina!

07-04-10

BEELDENDE ACTIVITEIT: EEN AUTO OM MEE TE RIJDEN

Gedurende de voorbije week hebben we heel hard gewerkt aan ons groot 'knutselwerk': het is een hele grote auto geworden voor elke kleuter. Om dit tot een goed eind te brengen, spreiden we ons werk over verschillende dagen:
100_0532 (Custom)
We beschilderen de basisvorm van onze auto in neen zelfgekozen kleurtje. Aangezien het een groot oppervlakte is, gebruiken we hiervoor verfrollers!
100_0539 (Custom)
Onze auto moet natuurlijk ook in het donker kunnen rijden en hiervoor heeft hij lichten nodig. De lichten prikken we uit geel karton!
100_0550 (Custom)
Zonder wielen kan onze auto niet rijden hoor. We bekleven vier wielen (= kaasdoosjes) met scheursels van zwart papier!
100_0561 (Custom)
Met waterverf beschilderen we onze ruiten!

Het eindresultaat!:
100_0580 (Custom)
De eerste automobilisten kunnen de straat op! Voorzichtig zijn hoor, want in het verkeer is het heel gevaarlijk!
100_0583 (Custom)
We zijn er helemaal klaar voor!

03-04-10

GEZELSCHAPSPEL: CARS (29/01/2010)

De juf had vandaag een gek ganzenbord spel meegebracht, we moesten niet gooien met een dobbelsteen, maar heel aandachtig kijken naar een verkeerslicht.
100_0571 (Custom)
Op het knopje duwen van het verkeerslicht en afwachten...
100_0573 (Custom)
Oranje... nu mag ik twee plaatsen vooruit rijden!

De kleuters genoten ontzettend van dit spel!

31-03-10

BEELDENDE ACTIVITEIT: STEMPELEN MET BLOKKEN: AUTO'S (29/01/2010)

Wist je dat we met de blokjes uit onze blokkenhoek, hele mooie auto's kunnen stempelen? Kijk maar eens hoe we dat deden....
100_0568 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

Met een klein vierkant en een lange rechthoekige blok  stempelen we de basis van onze auto!
100_0570 (Custom)
Nu nog de wielen onder de auto en die moeten natuurlijk rond zijn!

30-03-10

DENKACTIVITEIT: VERZAMELINGEN: DE AUTO'S IN DE GARAGE (28/01/2010)

In de kring heeft de juf heel wat auto's gelegd. Wie kan ervoor zorgen dat er verschillende verzamelingen ontstaan. Hoe zouden we de auto's kunnen sorteren?
100_0543 (Custom)
We kunnen ze verdelen en dezelfde kleurtjes bij elkaar leggen.
Emma: 'De rode auto's bij de rode, de groene auto's bij de groene enz...'

We kunnen ze natuurlijk ook verdelen door te kijken naar vorm, grootte en dergelijke.... verschillende mogelijkheden hebben we geprobeerd.

En dan is het tijd om de auto's te verdelen over de verschillende garage's. Hierbij moesten we kijken naar de kleur en het aantal moersleutels.

19:15 Gepost door Juf Caroline in thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |