30-03-10

DENKACTIVITEIT: AANBRENGEN VAN BEGRIPPEN: EERSTE - MIDDELSTE - LAATSTE (28/01/2010)

In de bovengrondse parking kan er telkens maar 1 auto naar bovenrijden. Welke auto dit mag doen, dat hoor je van de juf!
Eerst met concreet materiaal:
100_0555 (Custom)
De laatste auto mag de parking binnenrijden!
Tuur: 'De blauwe is de laatste, want die aan het pijltje is de eerste!'
100_0562 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juf: 'Kleur de eerste auto geel!'

23-03-10

DENKACTIVITEIT: MATRIX: VERSCHILLENDE AUTO'S (25/01/2010)

Er rijden heel wat verschillende auto's op straat. Verschillend van vorm en/of verschillend van kleur.

De juf heeft een groot blad gemaakt: hierop staan heel wat vakjes, enkele vakjes zijn reeds ingevuld (vorm + kleur).Kunnen wij de matrix aanvullen.

Eerst kijken we naar de vorm en daarna naar de kleur.
In het begin vonden we het een moeilijk werkje, maar nu we weten hoe dit 'spelletje' in elkaar zit, lukt het ons heel erg vlot!
100_0536 (Custom)

22-03-10

WAARNEMING: 'HET VERKEER' (25/01/2010)

Als inleiding op ons nieuwe thema gingen we buiten een kijkje nemen. Wat is er allemaal te zien op straat?
100_0525 (Custom)
We gaan een kijkje nemen aan het gemeentehuis. We stappen mooi langs de huizenkant.
100_0526 (Custom)
Daar aangekomen bekijken we het aankomende verkeerd.

Per x aantal kleuters kregen ze een turfblad (hierop staan enkele prenten van voertuigen o.a. auto, fiets, vrachtwagen, te voet).
Telkens wanneer de kleuters één bepaald iets zien, duiden ze dit aan op hun blad d.m.v. een streepje naast de juiste prent te zetten.
100_0527 (Custom)
Deze jongens stoppen de koppen bij elkaar om de activiteit tot een goed eind te brengen.
100_0528 (Custom)
De andere  splitsen de taken: 'jij kijkt, ik noteer'.


Na de waarneming hadden we hierover nog een kort gesprekje. Conclusie: 'Elk groepje heeft toch heel wat streepjes naast de prent van de auto staan'. Niemand was te voet te zien!

21-03-10

THEMABRIEFJE: 'CARS'

Dag mama/ papa van……,

 

Traditioneel neemt in januari het autosalon plaats in Brussel. Aangezien dit salon  een trekpleister is voor heel  wat bezoekers (zowel kijklustige als kopers) , vonden we het wel leuk om ook eens specifiek rond dit vervoersmiddel te werken.

Van 25 t.e.m 29 januari spelen en werken we rond: ‘Cars’

 

 

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:

  • Waarneming: de auto
  • Beeldende activiteit: vormgeving: schilderen van auto
  • Beeldende activiteit: auto uit kosteloos materiaal
  • Puzzel: de auto
  • Denkactiviteit: Matrix: auto (rekening houden met vorm en kleur)
  • Denkactiviteit: de…. auto in de rij
  • Memorie: auto’s
  • Schrijfdans: de wielen van de auto (ronden en achten) .
  • Bekijken van film: Cars
  • Aanbrengen van versje: In papa’s auto.
  • Verhaal: Wie rijdt? (Leo Timmers)
  • Bewegingsmoment: autoblues
  • Gezelschapspel
  • (bezoek aan garage: staat nog niet helemaal vast)

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom (o.a. boekjes/catalogus van auto’s, speelgoedauto’s groot/klein, garage…)

 

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

Oproep: Zoals jullie weten zal het schoolfeest een centraal thema hebben nl. ‘de jungle’. Binnen dit thema heb ik ervoor gekozen te werken rond olifanten. De broekjes en de hoofddeksels zijn in de maak. Graag had ik een beroep op jullie gedaan voor de truitjes.
Heeft uw kleuter een grijze sous pull? Ja /neen

 

Zoals jullie zien zou ik graag een memoriespel spelen tijdens dit thema: het zou leuk zijn indien jullie me een foto mailen van jullie eigen auto! Dit kan steeds naar jufcaroline.s@gmail.com (PS: vermelden jullie ook de nummerplaat?)

 

 

20-03-10

NELLIE EN CEZAR GINGEN LOGEREN BIJ EMMA!

Dit weekend gingen Nellie en Cezar logeren bij Emma i!
Enkele sfeerbeelden:

 

Bedankt mama en papa van Emma voor de leuke foto's!

19:35 Gepost door Juf Caroline in thema's | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tweede kleuterklas, logeren nellie en cezar |  Facebook |

18-03-10

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: GEROOSTERD EN VERLOREN BROOD (22/01/2010)

In ons klasje hebben we heel wat oud brood over, deze kunnen we toch niet zomaar weggooien?
De juf heeft een idee: van het oude brood maken we gewoon geroosterd brood en verloren brood (zo hoeven we niets weg te gooien en het is superlekker).

Geroosterd brood:

Wat hebben we nodig:
- Oud brood
- broodrooster

Hoe gingen we te werk:
- de juf snijdt het brood in twee
- het brood wordt in de broodmachine gestopt (voorzichtig kan warm hebben)
- het knopje van de broodmachine wordt naar beneden gedrukt
- wachten
- het brood springt naar omhoog en de juf haalt het brood uit de broodrooster.
- proeven maar!

Enkele sfeerbeelden:

Verloren brood:

Wat hebben we nodig:
- Oud brood
- eitjes
- melk
- diepe borden
- kookvuur
- braadpan
- boter

Hoe gingen we te werk:
- Breek het ei en kluts het in een diep bord
- Giet 20 cl melk in een diep bord
- Leg het brood eerst in de melk en daarna in het ei.
- Smelt de boter in de pan.
- Laat het brood uitleggen en bak het langs de twee kanten
- Bestrooi met suiker
- Smakelijk

Enkele sfeerbeelden:

15-03-10

OEFENEN FIJNE MOTORIEK: VINGERSTEMPELEN: KORENAREN (21/01/2010)

Wisten jullie dat brood gemaakt is van graan en dat we dit graan terug vinden in de korenaren op het veld?


We nemen enkele korenaren waren... en stempelen dan zelf de korenaren op het veld.
100_0484 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de vorm van een korenaar te ervaren, moeten we alleen een stempeltje zetten in elk rondje dat getekend is! Gemakkelijk hoor!

100_0483 (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna stempelen we zonder de voorgetekende korenaren...en op en neer en op en neer, telkens aan elke kant een graankorreltje.