15-03-10

DENKACTIVITEIT: INOEFENEN VAN BEGRIP: EVENVEEL BRODEN (20/01/2010)

OOk de bestellingen worden steeds klaargezet, hiervoor moeten we kijken naar een boek van bestellingen en evenveel broden in de zak stoppen als er op de bestelling staat.

Eerst oefenen we eens met concreet materiaal:
100_0491 (Custom)
Er liggen drie poppetjes en elke poppetje wil een brood. Hoeveel broden moet Wesley dan leggen?
'Ja, natuurlijk drie broden!'

Dit spelletje hebben we een aantal malen herhaalt en dan is het tijd voor het grote werk. De bestellingen aanduiden op een lijst:
100_0497 (Custom)
Eerst moeten we de bolletjes tellen naast de reeks en daarna evenveel broden inkleuren.

14-03-10

DENKACTIVITEIT: DEZELFDE BROODJES VAN KLEIN NAAR GROOT (19/01/2010)

Wist je dat de bakker ook af en toe de winkeljuffrouw helpt met het klaarzetten van de winkel. Hiervoor moet hij telkens dezelfde broodjes bij elkaar leggen en dit van groot naar klein.
Zouden wij dat ook kunnen?
100_0476 (Custom)
Eerst moeten we alle verschillende broden los knippen. Voorzichtig op de lijn knippen...
100_0480 (Custom)
Daarna leggen we de broodjes per soort op een plank en kleven we deze van klein naar groot.

BEELDENDE ACTIVITEIT: MAKEN VAN ZOUTDEEG (19/01/2010)

Gisteren hebben we brood gemaakt door gebruik te maken van een broodmachine. Vandaag ervaren we hoe het is om deeg te kneden, dit keer maken we geen brood om op te eten, maar om zoutdeeg om 'nepbroodjes' te maken.
100_0467 (Custom)
We hebben hier alvast niet veel ingrediënten voor nodig: bloem, zout en water!
100_0471 (Custom)
Alles afwegen: 3 kopjes bloem, 1 kopje zout en 1 kopje water!
100_0470 (Custom)
Alles heel erg goed kneden...
Af en toe blijft het wel aan onze vingers kleven...dan moeten we van de juf gewoon nog een beetje bloem toevoegen.

07-03-10

PRAKTISCHE ACTIVITEIT: BOTERHAMMETJES SMEREN! (19/01/2010)

Gisteren hebben we zelf brood gemaakt, zou dat brood even lekker zijn als het brood van de bakker?
Dat zullen we gauw weten... maar eerst hebben we een probleem, hoe gaan we dat brood in sneetjes doen?

Gelukkig had de juf een broodmachine mee... hier moeten we wel heel voorzichtig mee zijn en telkens de hulp vragen van de juf!  
Voorzichtig hoor met de snijmachine (thema de bakker) (Custom)
Jules: 'Wauw, dat komt er in schellekes uit aan de andere kant!'
100_0456 (Custom)
Ook met het grote mens kunnen we het brood snijden, maar hmm... daar heb je toch hele sterke spieren voor nodig hoor!
Een beetje choco uit de pot nemen (thema de bakker) (Custom)
We nemen een beetje choco uit de pot...
En smeren maar (thema de bakker) (Custom)
en smeren maar! Bij de 1 lukt het al wat vlotter bij de ander. En lieve mama's en papa's wij kunnen ook boterhammetjes smeren hoor, laat ons dit gerust eens thuis proberen!
Heerlijk hoor ons zelfgemaakt brood (thema de bakker) (Custom)
En dan proeven maar...heerlijk zo'n zelfgemaakt brood en choco!



Als het brood gesneden is, mogen we de boterhammetjes besmeren met choco natuurlijk! Heerlijk...

05-03-10

WAARNEMING: VERSCHILLENDE SOORTEN BROOD (18/01/2010)

Deze morgen is de juf al heel vroeg naar de bakker geweest, daar heeft is ze de broden gaan afhalen die we tijdens ons bezoekje besteld hadden. Gemakkelijk hé: bestellen is: vragen en op di dag erom gaan!
Al die verschillende broden (thema de bakker) (Custom)
Wat hadden we nu ook al weer besteld?
Wit brood- rozijnenbrood - lichtbruinbrood- donkerbruin brood - stokbrood - melkbrood - suikerbrood.
Het stokbrood eet ik het liefst (thema de bakker) (Custom)
Eerst hadden we een gesprekje over de kennis van het brood.
Pieter: 'Het stokbrood eet ik het liefst!'
We vergelijken de verschillende korsten en de kleuren van het brood.
Daarna is het natuurlijk tijd om eventjes te proeven van alle broden.
Eventjes proeven van het melkbrood (thema de bakker) (Custom)
Wie wil er proeven van het melkbrood? Het heeft een malse korst en vanbinnen is het zo zacht hé!

02-03-10

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: BROOD BAKKEN MET DE BROODMACHINE (18/01/2010)


In het klasje staat op onze knutseltafel plotseling een machine... wat zouden we daar toch mee kunnen maken?
Lies: 'Juf, het is om brood te maken: het staat op die zak!'. Zouden wij als een echte bakker brood kunnen maken? Bekijken van alle ingrediënten (thema de bakker) (Custom)
Eerst eventjes kijken wat hebben we allemaal nodig: de machine, weegschaal, gist, een broodmix, zout, water. We wegen alle ingrediënten af en doen ze in de broodmachine.
De broodmachine instellen (thema de bakker) (Custom)
Nu nog de broodmachine instellen: goed luisteren naar de juf hoeveel keer ik op welke knop moet duwen.
Eventjes de broodmachine programmeren (thema de bakker) (Custom)
Emmeline: 'Moet ik nu op dit knopje duwen?'
Werkt die broodmachine wel (thema de bakker) (Custom)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het duurt toch wel heel lang voor sommige kleutertjes. Pieter en Wesley waren zelf ongerust... zou die machine wel nog draaien?

25-02-10

HOERA CLEMENCE HEEFT ER EEN BROERTJE BIJ! (13/01/2010)

Ze heeft er een tijdje moeten op wachten, en eindelijk is het zover... Clemence heeft er een broertje bij: CYRIEL!

Proficiat aan de grote zus, papa en mama!

20:55 Gepost door Juf Caroline in thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |